WoWs: matchmaking

Podstawy tworzenia drużyn.

Matchmaker jest systemem dobierania graczy w drużyny, który gwarantuje ich zbalansowanie pod względem klas i poziomów okrętów.

Głównym parametrem branym pod uwagę podczas dobierania okrętów jest poziom bitwy — najwyższy poziom okrętów w jednej bitwie. Na przykład bitwa, w której uczestniczą okręty V–VII poziomu jest bitwą VII poziomu. Maksymalny poziom bitwy, w której mogą uczestniczyć okręty, jest ustalony indywidualnie dla każdej jednostki.

Matchmaker działa na podstawie określonych zasad podczas tworzenia bitew losowych

  • Drużyny mają równą liczbę graczy. Idealna bitwa toczona jest w formacie 12 na 12, lecz wymagana liczba graczy może zostać zmniejszona, jeśli czas oczekiwania dla pierwszego gracza w kolejce przekroczy 3 minuty.
  • Maksymalna różnica poziomów okrętów w bitwach, w których uczestniczą okręty II–IV poziomu, wynosi jeden.
  • Maksymalna różnica poziomów okrętów w pojedynczej bitwie, w której uczestniczą okręty co najmniej VII poziomu, wynosi dwa.

Uwaga: ten artykuł wyjaśnia działanie matchmakera w bitwach losowych. Zasady obowiązujące w innych trybach, mogą się różnić z powodu specyfiki każdego trybu bitwy. Ta informacja jest zgodna ze stanem z aktualizacji 0.9.3.1.

Cechy matchmakera

Matchmaker jest integralną częścią World of Warships, dlatego jego algorytmy ulegają stałym ulepszeniom. Jest zaprojektowany w taki sposób, aby najefektywniej dobierać zbalansowane drużyny, jednocześnie wywierając jak najmniejszy wpływ na czasy oczekiwania w kolejce.

Klasy i poziomy

Oprócz poziomu okrętu matchmaker uwzględnia również klasę każdego z nich. Dla tych dwóch parametrów obowiązują następujące zasady:

  • Matchmaker początkowo próbuje dobrać lustrzane odbicia zespołów pod względem poziomów i klas okrętów. Jeśli matchmaker nie jest w stanie utworzyć w ten sposób bitwy, wtedy zaczyna dobierać okręty niższych poziomów, jednocześnie ignorując parametr klasy okrętu. Na przykład w bitwie VIII poziomu możliwe jest dobranie pancernika VI poziomu z krążownikiem VI poziomu lub nawet niszczycielem VI poziomu. Zasada ta nie dotyczy lotniskowców.
  • Matchmaker ogranicza liczbę okrętów określonej klasy w bitwie. Mimo iż drużyny składające się wyłącznie z pancerników byłyby prawdopodobnie zdolne do bardzo wydajnej walki, niemniej jednak sama bitwa okazałaby się raczej mało interesująca i zróżnicowana. Na przykład: liczba niszczycieli i pancerników w drużynie nie przekroczy odpowiednio czterech i pięciu okrętów, pod warunkiem, że w kolejce dobierania oczekuje normalna liczba graczy. Lotniskowców nie może być więcej niż dwa na drużynę na dowolnym poziomie bitwy.
  • Istnieją również restrykcje co do poziomu: w aktualizacji 0.9.3 dodaliśmy miękkie ograniczenie co do minimalnej liczby okrętów, których poziom jest o dwa niższy niż poziom bitwy i okrętów najwyższych poziomów, które mogą uczestniczyć w tejże bitwie. Na przykład: nawet jeśli gracie okrętem VIII poziomu w bitwie X poziomu, wciąż możecie spotkać kilku przeciwników o tym samym poziomie, co Wasz. Dla bitew X poziomu drużyna powinna składać się z co najmniej trzech okrętów VIII poziomu, o ile takie znajdują się w kolejce, a także z maksymalnie pięciu okrętów X poziomu, jeśli w kolejce dobierania oczekuje normalna liczba graczy.
  • W miarę możliwości okręty różnych nacji rozdysponowywane są po równo pomiędzy drużynami.

Zasady opisane powyżej stanowią miękkie ograniczenia. Dla każdego poziomu bitwy wykorzystywany jest szereg ustawień, które się wzajemnie zastępują, w zależności od czasu oczekiwania w kolejce — im dłuższe dobieranie, tym lżejsze są ograniczenia.

Matchmaker nie bierze pod uwagę takich parametrów jak ulepszenia oraz moduły zainstalowane na okręcie, liczba umiejętności i talentów dowódcy, czy też statystyki bojowe gracza.

Historia bitew

Podczas dobierania drużyn, algorytm uwzględnia również Waszą historię bitew, np. liczbę bitew stoczonych za sterami okrętów tego samego lub niższego poziomu, co Wasz; okrętami o poziom lub dwa wyższymi; a także bitew rozegranych okrętami tego samego poziomu przez wszystkich graczy. Zbieramy również osobne statystyki dla każdego typu bitwy i poziomu okrętu, jakim gracie. Po krótkim okresie kalibracji matchmaker upewni się, że procent bitew za sterami okrętów określonego poziomu nie przekracza ustalonych limitów, aby zapobiec długiej serii bitew toczonych przeciwko okrętom wyższych poziomów. Gdy gracz dołączy do kolejki następnej bitwy, algorytm bierze pod uwagę poprzednie 20 bitew gracza podczas dobierania drużyny, aby upewnić się, że nie przekroczono ustalonych ograniczeń.

Przykład: dla okrętów VIII poziomu istnieje limit 40% bitew z okrętami wyższymi o dwa poziomy. Jeśli graliście okrętem VIII poziomu w Waszych 20 ostatnich bitwach, maksymalnie osiem z nich zawierało okręty X poziomu.

Gra w dywizjonie

Podczas gry w dywizjonie obowiązują następujące zasady:

  • Okręty należące do dywizjonu mogą różnić się maksymalnie o jeden poziom. Oznacza to, że grając okrętem VII poziomu, możecie wejść do bitwy jedynie z kolegami, którzy dowodzą okrętami VI–VIII poziomu.
  • W dywizjonie może znaleźć się tylko jeden lotniskowiec.
  • Zasady matchmakera uniemożliwiają graczowi spotkanie w bitwach losowych okrętów, które są poza zasięgiem poziomu gracza. Niemniej jeśli gracz jest członkiem dywizjonu, matchmaker ignoruje tę regułę dla okrętów niższych poziomów. Na przykład, gry gracie okrętem VII poziomu w dywizjonie, a Wasz kolega z dywizjonu gra okrętem VIII poziomu, możecie trafić do bitwy z okrętami X poziomu.
  • Maksymalna różnica w liczbie dywizjonów pomiędzy walczącymi drużynami wynosi jeden.

Matchmaker dla nowicjuszy

World of Warships posiada specjalną kolejkę dla nowych graczy, wchodzących do bitwy — tak zwaną „piaskownicę”.

  • Grając okrętami I–IV poziomu, nowi gracze są umieszczeni w specjalnej kolejce, która nie zawiera graczy, którzy stoczyli ponad 70 bitew.
  • Jeśli czas oczekiwania gracza przekroczy 60 sekund, a matchmaker posiada co najmniej jednego przeciwnika o odpowiedniej klasie i poziomie okrętu, bitwa zostanie utworzona. W razie konieczności drużyny mogą być uzupełnione botami.
  • Jeśli matchmaker nie zdoła utworzyć bitwy po tym, jak gracz spędził w kolejce ponad 60 sekund, oczekujący zostanie umieszczony w głównej kolejce, bez opuszczania kolejki-piaskownicy.
  • Członkowie tego samego dywizjonu mogą zostać umieszczeni w kolejce dla nowych graczy tylko wtedy, gdy wszyscy spełniają wyżej określone wymagania.
0 0 votes
Oceń wpis:
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze