WG: pozew przeciwko Blitz Team, cz.II

Jak to wyglądało od strony Blitz Team.

Wargaming World Limited („Wargaming”), międzynarodowa firma zajmująca się tworzeniem gier wideo, mająca siedzibę w Nikozji na Cyprze i posiadająca studia zależne w wielu częściach świata, w tym na Białorusi, wszczęła postępowanie sądowe przeciwko grupie swoich byłych pracowników, którym zarzuca nielegalne udostępnienie informacji zastrzeżonych poprzez aktualizację kodu umieszczonego wcześniej w Internecie na licencji Open Source w trakcie ich zatrudnienia, pomimo faktu, że Wargaming oficjalnie wspierało projekt jako Open Source do wiosny 2018 roku.

W dniu 17 grudnia 2019 roku Kolegium Sądowe ds. Własności Intelektualnej Sądu Najwyższego Republiki Białorusi zawiadomiło pięciu pracowników BlitzTeam LLC, małej niezależnej firmy deweloperskiej z siedzibą w Mińsku na Białorusi, o wszczęciu przez Wargaming sprawy cywilnej złożonej przez białoruską kancelarię prawną „Stepanovsky, Papakul & Partners”. Pozwani pracownicy BlitzTeam pracowali wcześniej w Game Stream, studiu programistycznym Wargaming z siedzibą w Mińsku, i byli bezpośrednio zaangażowani w rozwój mobilnej gry World of Tanks Blitz oraz silnika znanego jako DAVA Framework lub DAVA Engine.

W pozwie zarzuca się między innymi, że byli pracownicy Wargaming w trakcie zatrudnienia w Game Stream wysyłali kopie kodu źródłowego DAVA Framework do GitHub na podstawie licencji BSD 3-clause Open Source bez zezwolenia oraz że bezprawnie tworzyli kopie (fork) z tych wpisów na konta osobiste na GitHub.

Co zaskakujące, w przeszłości Wargaming oficjalnie deklarowało swoje poparcie dla projektu Open Source z udziałem DAVA Engine na wielu konferencjach, a także w artykułach, wywiadach i innych źródłach, i niejednokrotnie publicznie oświadczyło, że DAVA Engine jest swobodnie dostępny na licencji BSD3 Open Source. Przykład z GDC 2015 ; więcej przykładów jest dostępnych w rosyjskojęzycznej części sieci.

Kopie DAVA Engine nadal dostępne na GitHubie pokazują, że silnik został umieszczony na licencji BDS w 2011 roku, przed przejęciem silnika przez Wargaming. Można to łatwo zweryfikować, otwierając dowolne źródło z obecnego publicznego źródła repozytorium. Na przykład, plik został utworzony 29 czerwca 2011 roku i zawiera licencję BSD.

Kolejne posty po przejęciu silnika przez Wargaming pokazują, że właściciel praw autorskich został zmieniony na Wargaming. Dowodem na to będzie korespondencja z roku 2016 potwierdzająca, że zmiana ta oraz licencja BSD 3-clause Open Source była znana i zatwierdzona przez personel Wargaming.

Dopiero w maju 2018 roku Wargaming usunął główne repozytorium DAVA Engine na GitHubie. Jednak inne kopie są nadal dostępne.

W sumie Wargaming żąda od swoich pięciu byłych pracowników odszkodowania w wysokości 3 570 000 rubli białoruskich (około 1 690 000 USD).

Nie wiemy, czy pozwy zostały wniesione wyłącznie przeciwko byłym pracownikom Game Stream, którzy obecnie pracują w BlitzTeam LLC, czy też inni deweloperzy i właściciele kopii (w tym obecni pracownicy Game Stream LLC) również zostali pozwani. Nie wiemy również, czy Wargaming planuje wycofać inne biblioteki Open Source z publicznego repozytorium GitHub firmy, czy też nie.

Kod Open Source to kod, który jest udostępniany przez właściciela praw autorskich na podstawie licencji, która daje użytkownikom prawo do studiowania, modyfikowania i rozpowszechniania oprogramowania dla każdego i w dowolnym celu. Prawne traktowanie materiałów Open Source na Białorusi jest kwestią fundamentalną, ponieważ materiały Open Source są fundamentem niezbędnym do zbudowania środowiska przyjaznego dla firm informatycznych i zdrowej, nowoczesnej społeczności IT. Prawie każda duża i średnia firma na Białorusi używa lub rozwija produkty Open Source. Niezwykle ważne jest ustalenie jasnych zasad i przepisów prawnych dotyczących materiałów Open Source, tak aby traktowanie materiałów Open Source na Białorusi odbywało się według tych samych zasad globalnej społeczności IT.

Zamierzamy chronić interesy pracowników BlitzTeam LLC i brać czynny udział w definiowaniu Open Source i zapewnianiu legalności korzystania z materiałów Open Source w naszym kraju.

W dniu 9 grudnia 2019 roku ukazała się mobilna strzelanka „Battle Prime”. Gra została stworzona i wydana przez BlitzTeam LLC. „Battle Prime” jest pierwszym projektem niezależnego studia rozwoju gry. Gra dostępna jest na urządzeniach z systemem iOS oraz Android.

Aktualności na temat wydania Battle Prime: LINK

Battle Prime został stworzony na silniku Blitz Engine, który został opracowany  niezależnie przez studio BlitzTeam w ciągu ostatniego półtora roku. Więcej szczegółów o procesie rozwoju: LINK

ź: blitzteam.com

TY Revanche25