supertest: rebalans czołgów ciężkich

Około miesiąca temu podsumowaliśmy wyniki testu ogólnych zmian w zrównoważeniu piaskownicy.

Wcześniej wspominaliśmy również o zmianach w niektórych pojazdach, które zostały odłożone na później do czasu przeprowadzenia testów szerszych zmian w zakresie zrównoważenia. Teraz nadeszła pora, aby opowiedzieć Wam o naszych planach odnośnie tych konkretnych czołgów.

Najwięcej uwagi poświęcimy dziś trzem pojazdom z najwyższych poziomów: IS-4, E 100 oraz T110E5. Każdy z nich ma swój własny styl gry i rolę, a planowane zmiany mają na celu dalsze wzmocnienie i podkreślenie ich wyjątkowego charakteru. Oprócz tego omówimy kilka czołgów z innych poziomów, takich jak KV-4, King Tiger i T32.

Zapraszamy do lektury. Prosimy pamiętać, że zmiany wyszczególnione poniżej mogą ulec zmianie.

Radziecka waga ciężka

Zacznijmy od IS-4. Atutem tego czołgu ciężkiego jest gruby pancerz, który chroni go ze wszystkich stron. Pojazd został stworzony do walki na bliską odległość i przełamywania linii obronnych, a nadchodzące zmiany uczynią go jeszcze lepszym w tych zadaniach.

Pancerz na przodzie ulegnie pogrubieniu. Znikną również wrażliwe punkty w tym obszarze, ponieważ wzmocnimy pancerz górnej płyty i wierzch wieży czołgowej. Mniej potężne działa będą miały teraz problemy ze spenetrowaniem frontowego pancerza czołgu IS-4, a jego przeżywalność w bitwach losowych z pewnością ulegnie poprawie.

Jednocześnie ułatwiliśmy nieco prowadzenie ognia tym pojazdem, zwiększając stabilizację i szybkostrzelność działa. Dzięki temu łatwiej trafić z bliska w słaby punkt przeciwnika. W połączeniu ze zwiększoną prędkością obrotu wieży i kadłuba IS-4 będzie stabilniejszy w walce, zwłaszcza podczas manewrowania mającego na celu ukrycie bardziej czułych punktów przed pociskami nieprzyjaciela. Każdy przeciwnik, który odważy się stanąć naprzeciw IS-4 w bitwie na bliską odległość, zostanie surowo ukarany za swój błąd. Wszystkie opisywane zmiany w parametrach IS-4 uczynią z niego wyjątkowo niebezpieczny pojazd do walki bezpośredniej.

Lista zmian w czołgu IS-4 (z najlepszą konfiguracją):
• Poprawiono stabilizację (zmiana parametrów rozrzutu działa podczas ruchu oraz obrotu kadłuba z 0,25 do 0,18; zmiana parametrów rozrzutu działa podczas obrotu wieży z 0,08 do 0,06);
• Zmieniono prędkość obrotu kadłuba z 26 stopni/s na 30 stopni/s;
• Zmieniono prędkość obrotu wieży z 22 stopni/s na 25 stopni/s;
• Zmieniono czas przeładowania z 12 s na 10,5 s;
• Zmieniono czas celowania z 2,9 s na 2,5 s;
• Zmieniono celność działa z 0,38 na 0,42;
• Wzmocniono pancerz przedni;
• Wzmocniono pancerz na wierzchu wieży.
Działo D-25T zostanie wyposażone w inne pociski, które poprawią komfort gry czołgiem IS-4:
• Standardowy pocisk przeciwpancerny o współczynniku penetracji 175 mm zostanie zastąpiony pociskiem pełnokalibrowym z rdzeniem o penetracji 217 mm;
• Pocisk pełnokalibrowy z rdzeniem o współczynniku penetracji 217 mm zostanie zastąpiony pociskiem kumulacyjnym (HEAT) o penetracji 270 mm.
Supertest-trunk-IS-4 EN

W pojazdach przed czołgiem IS-4 zostaną wprowadzone podobne zmiany w celu usprawnienia ich efektywności w walce na bliską odległość.

Lista zmian w czołgu ST-1:
Działo M62-T2:
• Zmieniono czas przeładowania z 13,3 s na 12 s;
• Zmieniono celność działa z 0,38 na 0,4;
Działo D-25T:
• Wymieniono pociski: standardowy pocisk przeciwpancerny z rdzeniem o współczynniku penetracji 175 mm zostanie zastąpiony pociskiem pełnokalibrowym z rdzeniem o penetracji 217 mm; pocisk pełnokalibrowy z rdzeniem o współczynniku penetracji 217 mm zostanie zastąpiony pociskiem kumulacyjnym (HEAT) o penetracji 270 mm;
• Poprawiono stabilizację działa.

Lista zmian w czołgu KV-4:
Działo D-25-T:
• Wymieniono pociski: standardowy pocisk przeciwpancerny z rdzeniem o współczynniku penetracji 175 mm zostanie zastąpiony pociskiem pełnokalibrowym z rdzeniem o penetracji 217 mm; pocisk pełnokalibrowy z rdzeniem o współczynniku penetracji 217 mm zostanie zastąpiony pociskiem kumulacyjnym (HEAT) o penetracji 270 mm;
• Zmieniono czas przeładowania działa z 12,1 s na 12 s;
• Zmieniono czas celowania z 3,4 s na 3 s;
• Zmieniono celność działa z 0,46 na 0,44;
Działo ZiS-24:
• Zmieniono czas przeładowania działa z 10,3 s na 9 s;
• Zmieniono czas celowania z 2,9 s na 2,3 s;
• Zmieniono celność działa z 0,38 na 0,36;
• Poprawiono stabilizację działa;
• Wzmocniono pancerz osłony działa.

Lista zmian w czołgu KV-3:
Działo D-25T:
• Zmieniono czas celowania z 3,4 s na 3,1 s;
• Zmieniono celność działa z 0,46 na 0,44;
• Wzmocniono pancerz osłony działa.

Niemieccy giganci

Czas na kolejny punkt programu, czyli E 100. To superciężki pojazd szturmowy, który łączy świetną obronność z potężną siłą ognia. Tym niemniej podczas walki czołg bazuje bardziej na głębokiej puli PW, a nie na grubym pancerzu. Duża liczba uszkodzeń zadawanych jednym trafieniem zapewnia atrakcyjny „kurs wymiany” wytrzymałości czołgu za wytrzymałość przeciwników. Aby poprawić ten stan rzeczy, wzmocniliśmy przedni pancerz na wieży czołgowej E 100. Od tej pory przebicie tego pancerza będzie cięższym zadaniem dla przeciwnika – zwłaszcza w sytuacji, gdy wieża czołgu jest nachylona. Skrócony czas celowania (działa kalibru 15 cm) sprawi, że E 100 będzie rzadziej odsłaniać swoje słabe punkty, co zwiększy jego przeżywalność na polu bitwy.

Ulepszenia w dziale kal. 12,8 cm zostały „odziedziczone” po uzbrojeniu pojazdów z niższych poziomów i sprawiają, że mniejszy oręż będzie skuteczniejszą alternatywą wobec armaty kal. 15 cm. Warto wspomnieć, że podobne działo kal. 12,8 cm jest montowane w wielu czołgach niemieckich, ale zwiększenie uszkodzeń zadawanych jednym trafieniem dotyczy wyłącznie pojazdów z gałęzi E 100 (w tym pojazdów z niższych poziomów), a jest tak z powodu zastosowania potężniejszych pocisków.

Lista zmian w pojeździe E 100:
Działo kal. 12,8 cm Kw.K. 44 L/55:
• Zmieniono uszkodzenia zadawane pociskami z 490 na 530 pkt;
• Zmieniono czas przeładowania z 13,3 s na 12 s;
• Zmieniono czas celowania z 2,3 s na 2,5 s;
• Zmieniono celność działa z 0,36 na 0,39;
• Nieznacznie poprawiono stabilizację działa;
Działo kal. 15 cm Kw.K. L/38:
• Zmieniono czas celowania z 2,9 s na 2,7 s;
• Wzmocniono przedni pancerz wieży.

Supertest-trunk-E100 EN

W pojazdach poprzedzających czołg E 100 zostaną wprowadzone podobne zmiany. Wspomniane pojazdy będą zadawać więcej uszkodzeń jednym trafieniem, mieć lepszą charakterystykę prowadzenia ostrzału, a niektóre otrzymają ulepszony pancerz.

Lista zmian w pojeździe E 75:
Zmieniono charakterystykę uszkodzeń powodowanych przez standardowe i specjalne pociski w następujących działach:
• 8,8 cm Kw.K. 43 L/71 – z 240 na 280 pkt;
• 10,5 cm Kw.K. L/52 – z 320 na 360 pkt;
• 10,5 cm Kw.K. L/68 – z 320 na 360 pkt;
• 12,8 cm Kw.K. 44 L/55 – z 490 na 530 pkt;
Zmieniono całkowitą liczbę punktów wytrzymałości następujących wieżyczek:
• E 75 Ausf. A – z 1820 na 1850 pkt;
• E 75 Ausf. B – z 1920 na 1950 pkt;
Zmieniono prędkość obrotu kadłuba:
• Е 75 – z 36 stopni/s na 28 stopni/s;
• E 75 verstärkteketten – z 39 stopni/s na 30 stopni/s;
• Wzmocniono przedni pancerz wieży.

Lista zmian w pojeździe Tiger II:
Działo kal. 8,8 cm Kw.K. 43 L/71:
• Zmieniono uszkodzenia zadawane standardowymi i specjalnymi pociskami z 240 na 280 pkt;
• Zmieniono czas przeładowywania 6,7 s do 7,8 s;
• czas celowania z 2,7 s na 2,5 s;
Działo 10,5 cm Kw.K. L/52:
• Zmieniono uszkodzenia zadawane standardowymi i specjalnymi pociskami z 320 na 360 pkt;
Działo 10,5 cm Kw.K. L/68:
• Zmieniono uszkodzenia zadawane standardowymi i specjalnymi pociskami z 320 na 360 pkt;
• Wzmocniono pancerz.

Lista zmian w pojeździe Tiger I:
Działo kal. 8,8 cm Kw.K. 43 L/71:
• Zmieniono uszkodzenia zadawane standardowymi i specjalnymi pociskami z 240 na 280 pkt;
• Zmieniono czas przeładowywania 6,7 s do 7,8 s;
• Zmieniono czas celowania z 2,7 s na 2,5 s;
• Wzmocniono pancerz osłony działa.
Lista zmian w czołgu VK 36.01 (H):
Działo kal. 8,8 cm Kw.K. 36 L/56:
• Zmieniono celność działa z 0,38 na 0,36;
• Poprawiono stabilizację działa;
• Zmieniono prędkość obrotu z 12 stopni/s do 14 stopni/s;
• Zmieniono całkowitą liczbę punktów wytrzymałości następujących wieżyczek:
VK 36.01 (H) – z 1000 na 1100 pkt;
Pz.Kpfw. VI H Ausf. H2 – z 1060 na 1200 pkt;

Amerykańscy wojownicy

Na koniec został nam T110E5. Czołg ten ma „uniwersalny” charakter, co przekłada się na niezłą mobilność, żywotność i siłę ognia. Mimo wszystko (w obecnym stanie) jego ogólna efektywność jest dosyć niska, więc wprowadzimy w nim szereg poprawek. Poprawa stabilizacji działa i zwiększenie szybkostrzelności powinny zapewnić zauważalne wzmocnienie siły ognia. Grubszy pancerz na bokach sprawi, że T110E5 nie będzie już tak łatwy do przebicia.

Lista zmian w czołgu T110E5:
• Zmieniono czas przeładowania działa M58 kal. 120 mm z 10 s na 8,8 s;
• Poprawiono stabilizację (zmniejszenie parametrów rozrzutu działa podczas ruchu oraz obrotu kadłuba z 0,18 do 0,14, zmniejszenie parametrów rozrzutu działa podczas obrotu wieży z 0,08 do 0,06);
• Wzmocniono boczny pancerz w pobliżu przednich rolek.

W pozostałych pojazdach tej gałęzi również zostaną wprowadzone zmiany poprawiające siłę i komfort prowadzenia ognia.

Lista zmian w czołgu М103:
Działo M58 kal. 120 mm:
• Zmieniono czas przeładowania działa z 11,2 s na 10 s;
Działo T5E1 kal. 105 mm:
• Zmieniono penetrację pocisków standardowych z 198 do 208 pkt;
• Zmieniono czas przeładowania działa z 10,6 s na 8,7 s;
• Zmieniono czas celowania z 2,3 s na 2,1 s;
• Zmieniono celność działa z 0,41 na 0,4;
• Poprawiono stabilizację działa;
• Wzmocniono pancerz wieży.
Lista zmian w czołgu T32:
Działo T5E1 kal. 105 mm:
• Zmieniono penetrację pocisków standardowych z 198 do 208 pkt;
• Zmieniono czas przeładowania działa z 10,6 s na 8,7 s;
• Zmieniono czas celowania z 2,3 s na 2,1 s;
• Zmieniono celność działa z 0,41 na 0,4;
• Zmieniono parametr rozrzutu przy obrocie wieżą z 0,14 do 0,1.

Podsumowanie
Obiecaliśmy zająć się pewnymi pojazdami już jakiś czas temu, ale potrzebowaliśmy czasu, aby sprawdzić hipotezy związane ze zmianą zrównoważenia. W efekcie konieczne okazało się odłożenie testów zmian w poszczególnych maszynach aż do teraz.

Rozumiemy, że społeczność zgłasza problemy z większą liczbą czołgów niż te, o których wspominamy, jednak na razie zamierzamy skupić się tylko na tej części i zadbać, aby przyjemniej się nimi grało. Resztą maszyn zajmiemy się w przyszłości i natychmiast powiadomimy Was o postępach prac.

Serdecznie dziękujemy wszystkim graczom, którzy informowali i wciąż informują nas o problemach z tymi (oraz kilkoma innymi) pojazdami. Doceniamy Waszą pasję, a także zainteresowanie i zaangażowanie.

Prosimy pamiętać, że opisane zmiany nie są ostateczne (jak zawsze w przypadku proponowanych zmian w pojazdach). Czekamy niecierpliwe na Wasze opinie na ich temat.

24 Odpowiedzi do “supertest: rebalans czołgów ciężkich

    1. faktycznie, to taki ogromny problem, że czołg da się przebić od przodu. Powinno być tak, że debil jeden z drugim wyjadą dupą do przodu i będą dingać, bo w końcu pancerz jest od tego odciążyć gracza od myślenia nad tym jak się ustawić, żeby się nie dać przebić…

        1. SU-130PM, co 3-4 pocisk trafi w cel (taka chujowa armata), koszty pocisków goldowych to majątek, losowania to zwykle +2. Dlatego wożę na nim 50% pocisków odłamkowo-burzących. Co innego Rhm.-Borsig Waffenträger, tutaj mam tylko 30% burzaków ale rzadko z nich korzystam bo armata znakomita.

        2. To doszkol załogę i daj mu wyposażenie. Bo jakoś mój SU-130 jest celny

        3. @Czolg E100
          Nawet kłamać nie potrafisz. Załoga na tym pojeździe ma wszystkie perki jakie WG wymyśliło więc nie wciskaj kitu.

    1. cofają jeden z nerfów E5 – trudniej będzie zgąskować i jednocześnie przebić pancerz przy pierwszym kółku. Niewielki buf (w porównaniu do E100), ale E5 dostaje przede wszystkim lepszy DPM – prawie identyczny jak Super Conqueror i celność w ruchu. Jest GIT, choć mogliby tak naprawdę poprawić ten garnek – dać mu lepszy pancerz albo go trochę zmniejszyć, bo obecnie to masakra
      Podsyłam link pokazujacy słabe miejsce w E5 obecnie: https://i.imgur.com/MnNBPV8.png

  1. jak ja tęsknie do wota sprzed 2-3lat, gdzie nie było OP pancernego gówna, bez buffów pancerza pattona, stbka, bez buffów tych tutaj wyżej. Nie wiem co za boty ciągle płaczą o tego golda, o ten pancerz. Wczoraj na rankedach na kareli uwaliłem się Lewandowskim na wieże, walili do mnie z tego golda i walili, odbiłem chyba z 6k dmg, a sam z burzaczkach po 300 prawie 4 k dmg naskubałem. Jaki ma sens taka gra? Skillowe jest zasłanianie garnka działem u E5, kątowanie wieży mausa, a nie wyjechanie na pałę i liczenie, że pancerz wszystko załatwi. A tego chcecie nerfiąc ammo, które i tak w uj obecnie niedomaga…

  2. Żadnych buffów pancerza na M103? Przecież ten czołg nadal będzie niegrywalny i chłopcem do bicia bez buffa do pancerza. Jego wieża łyka wszystko i to bez golda. Dychy go łoją na standardowej amunicji. Obecnie czołg niegrywalny na hull down, który opiera się na tej taktyce…

  3. Kiedyś bym powiedział, że IS-4 dostaje overbuffa i będzie ło pi, bo nawet w obecnej formie da się tym grać i robić solidne wyniki, ale jak się ma po drugiej stronie ciptejna na hulldownie czy Ebole to żaden buff dla drzewkowego tenka nie będzie za duży. Biere.

    Esetka powinna dostać te buffy ze dwa lata temu, no ale co tam.

    T110E5 bez poprawienia garnka nadal pozostanie upośledzonym Superconqiem a bez wzmocnienia „brzuszka” pozostanie upośledzonym HT jako takim, albo jedno albo drugie. Tymczasem nie dostał nic.

  4. kpina z e100 przed wież 311mm jak ruskie MT maja po 330mm na HC gdzie HC nie traci penetracji wraz z odległością to się nic nie zmieni będzie GWAŁT E-100 po przeładowaniu na HC jak by dali np: lepszą stabilizację działa celniejsze albo celowanie 2.3 to dali 2.7 jak to sens skoro zanim skupisz to zbierzesz a z celnością tego działa to wiadomo jak jest jak ktoś grał E-100 ale is-4 dostał baff-a potężnego do płyty na wieży z 80 na 310 ha ha dobre to jest 230mm różnicy ;) wracając do E100 z 288 na 311 to 23mm kpina :/

    1. Typie, 311mm wystarczy. Teraz przynajmniej lekki kąt ustawisz jak w Mausie i wieża coś tam odbije. Ta najlepiej od razu 500+ walnąć. Te zmiany mają te czołgi zrobić przyjemniejsze w graniu, a nie bycie idiotoodpornym. Buff nie wyłącza myślenia w graniu.

        1. dodaj jeszcze, żeby się w ogóle z pozycji nie ruszać, bo każdy ogarnięty graczy tylko czeka, aż odsłoni dolną płytę. Logika nie powiem już kogo. Najlepiej niech usunął wszystko oprócz burzaków i będziecie zadowoleni?

      1. PRo graczu to ty chyba strzelasz jak jest wieża pod kątem kiedy mam przeciwko e100 to aż się uśmiecham is-4 zawsze strzelałem w górna płytę na wieży tam wszystko łapie teraz po tym bafie na pewno lepiej się będzie grało ale e100 nadal zostanie KRAPEM budowa wieży wpuszcza wszystkie HC pomysł zanim coś napiszesz

Dodaj komentarz