Transkrypcja ostatniego dziennika deweloperów na temat polskich czołgów średnich.
W grudniu, podczas Stream of the Year gracze World of Tanks odkryli, że pojawiły się dwie nowe gałęzie pojazdów. Jedna z nich była włoska, a drugą trzymano w tajemnicy.
Nadszedł czas, aby wszystko ujawnić – już wkrótce w grze pojawi się skrzydlata husaria, czyli polskie czołgi średnie.
ODROBINA HISTORII
Po II wojnie światowej Polska szybko rozwijała się jako jeden z członków Układu Warszawskiego. Nikogo nie dziwi zatem, że produkcja czołgów w Polsce znajdowała się pod silnym wpływem radzieckiej inżynierii oraz badań, które doprowadziły do powstania pojazdów opancerzonych Wermachtu. Radzieckie naleciałości widać bardzo dobrze na przykładzie projektu CS-44.
Prosta, spawana wieża jest tanim w produkcji rozwiązaniem opartym na technologii. Radzieckie korzenie widać też w zaawansowanym układzie napędowym, ale boczne fartuchy ewidentnie wynikają z analizy czołgów Wehrmachtu pod koniec II wojny światowej.
Pojemnik z tyłu CS-53 dowodzi, że polscy inżynierowie znali szczegóły, które napłynęły z zachodniej szkoły konstrukcji czołgów, ale trzeba podkreślić, że ówczesny przemysł pancerny w Polsce rozwijał się całkowicie samodzielnie. Wykorzystaniu rozwiązań technicznych z obu stron Żelaznej Kurtyny towarzyszyły pionierskie pomysły. Nie dotyczyły tylko głównych dział i działek przeciwlotniczych, ale również niuansów układu napędowego, jak na przykład mniejszych kół używanych w CS-63.
Później to rozwiązanie zostało wykorzystane przez ZSRR.
NOWA GAŁĄŹ CZOŁGÓW ŚREDNICH
W tamtych czasach w Polsce było za mało czołgów średnich, aby złożyć z nich kompletną gałąź, ale przetrwały schematy pojazdów do skonstruowania w przyszłości. Dołączyliśmy je do gry zgodnie z logiką i pomysłami wykorzystanymi wcześniej przez polskich inżynierów.
Zgodnie z planem gałąź polskich czołgów średnich będzie zawierać sześć pojazdów od V do X poziomu. Będzie też czołg premium VIII poziomu.
Przejście do nowych pojazdów zacznie się od 14TP IV poziomu.
Ustalenie parametrów nowych pojazdów zajmie trochę czasu, ale możemy już opowiedzieć Wam o naszej wizji dotyczącej polskich czołgów średnich.
DS PZInż-I
V POZIOM
Pierwszy pojazd w nowej gałęzi to DS PZInż-I na V poziomie.
To wczesny projekt czołgu średniego, który powstawał pod koniec lat 30-tych, ale ten proces został przerwany przez niemiecką inwazję na Polskę. Opierał się o te same założenia co 14TP, ale miał też pewne cechy czołgu średniego. To wpływa na jego zachowanie. W przeciwieństwie do dobrze opancerzonych czołgów ciężkich nowe średnie maszyny będą szybsze i bardziej zwrotne.
B.U.G.I.
VI POZIOM
informacje z 24 sierpnia 2015 na temat B.U.G.I. – LINK
Pojazd VI poziomu ma zaskakują nazwę jak na czołg – B.U.G.I.
Wygląda tak, jak oczekiwalibyśmy od czołgu z tak chwytliwą nazwą. Jego koncepcja przypomina 25TP KSUST II. To czołg średni z oczywistymi atutami, ale bez oczywistych wad.
CS-44
VII POZIOM
Na VII poziomie nie znajdziemy eksperymentów w nazwach czy zachowaniu pojazdów. CS-44 to czołg kompletny pod względem parametrów i stylu gry. Świetne działo 100 mm z dobrymi kątami obniżenia pozwala mu na skuteczną walkę na każdym terenie. Można nim strzelać bez odkrywania kadłuba i zachować względne bezpieczeństwo.
CS-52 / CS-53
VIII POZIOM
Aktualnie pracujemy nad dwoma polskimi czołgami średnimi VIII poziomu. Prawdopodobnie jeden z nich wyląduje w drzewku technologicznym, a drugi zostanie czołgiem premium.
CS-52 (prawdopodobnie premium) przypomina nieco sylwetką radzieckiego T-44. To nie przypadek – polskie pojazdy z początku lat 50-tych były zainspirowane radziecką inżynierią.
Wstępna charakterystyka:
Tier: VIII, MT Polska, prawdopodobnie premium
Działo: 105 mm
DMG: 320/320/420
Penetracja: 208/252/53 mm
Czas przeładowania: 10,5 s
Celność: 0,36
Czas celowania: 2,3 s
Obrót wieży: 43 °/s
Wychył pionowy działa: -6/+17°
Magazyn amunicji: 35 szt.
V-max: +50/-20 km/h
Moc silnika: 620 KM
Stosunek mocy do masy: 17
Obrót kadłuba: 40 °/s
Ilość HP: 1.300
Pancerz kadłuba: 80/75/45 mm
Pancerz wieży: 190/110/90 mm
Zasięg widzenia: 380 m
Zasięg radia: 525 m
Liczba załogantów: 4
CS-52 i czołgi wyższego poziomu nie są zbyt wysokie i mają dobre kąty opuszczenia działa. Jest to pojazd wsparcia zdolny do pomocy sojusznikom z każdej strony, zwłaszcza przy użyciu nierówności terenu.
Kolejny czołg VIII poziomu nazywa się CS-53.
Jego projekt pochodzi z początku lat 50-tych. Przy tworzeniu jego konstrukcji Polacy wykorzystali rozwiązania wprowadzone w masowo produkowanych radzieckich czołgach T-54, ale mieli też dość własnych pomysłów, aby pojazd zachowywał się i wyglądał w charakterystyczny sposób. Jego głównym atutem jest działo 100 mm, które zadaje przyzwoite uszkodzenia. Ponadto dobre kąty jego opuszczenia pozwalają CS-53 zajmować pozycję niedostępne dla T-54.
Dopiero po testach okaże się, który z pojazdów będzie można zbadać, a który będzie dostępny w wersji premium.
CS-59
IX POZIOM
Na IX poziomie znajdziemy CS-59, który stanowi rozwinięcie pomysłów wykorzystanych w poprzednich pojazdach – ma grubszy pancerz, większe działo i lepsze kąty opuszczenia.
CS-63
X POZIOM
Klejnotem w koronie linii polskich czołgów średnich jest CS-63 X poziomu. Jego projekt powstał w latach 60-tych. Spawany kadłub, wieża jako odlew w oryginalnej konfiguracji i silnik z turbiną gazową. Czołg nie ma zbyt dużo wspólnego z jego radzieckimi odpowiednikami. Według wczesnych ustaleń CS-63 będzie miał twardy przedni pancerz wieży i dobre kąty opuszczenia działa – -8 stopni. To pozwoli na skuteczną grę z wykorzystaniem naturalnej zasłony tam, gdzie nie poradzą sobie inne czołgi średnie tego samego poziomu. Na tle innych czołgów średnich X poziomu CS-63 wyróżnia jego silnik z turbiną gazową.
Rozważamy wprowadzenie niestandardowej mechaniki dla najlepszego pojazdu gałęzi. Przetestujemy ten silnik w dwóch trybach – standardowym i szybkim. W pierwszym trybie CS-63 będzie się zachowywać jak zwykły czołg średni o standardowych parametrach. Po włączeniu tego drugiego wzrośnie jednak moc silnika, jego prędkość maksymalna oraz dynamika przyspieszenia. Jednocześnie znacznie pogorszy się stabilizacja działa i czas celowania. W takich warunkach strzelanie nie będzie skuteczne.
CS-63 może poruszać się w dwóch trybach: normalnym / szybkim
Wstępna charakterystyka:
Tier: X, MT Polska
Działo: 105 mm
DMG: 390/390/510
Penetracja: 258/315/53 mm
Czas przeładowania: 8,5 s
Celność: 0,36
Czas celowania: 2,3 (3,5) s
Obrót wieży: 50 °/s
Wychył pionowy działa: -8/+20°
Magazyn amunicji: 50 szt.
V-max: +55/-15 (+70/-20) km/h
Moc silnika: 740 (1150) KM
Stosunek mocy do masy: 18,1 (28,2)
Obrót kadłuba: 48 °/s
Ilość HP: 2.000
Pancerz kadłuba: 80/50/40 mm
Pancerz wieży: 260/60/40 mm
Zasięg widzenia: 400 m
Zasięg radia: 730 m
Liczba załogantów: 4
Rozważamy też obniżenie maskowania pojazdu, kiedy znajduje się w trybie szybkim. Ponadto chcemy wyłączyć działanie wyposażenia, materiałów eksploatacyjnych i umiejętności załogi w tym trybie. Chodzi nam o zrównoważenie silnych i słabych stron. Planujemy, aby tryby można było zmieniać przy pomocy przycisku. Zmiana trochę potrwa i będzie możliwa tylko przy całkowitym zatrzymaniu pojazdu. Z drugiej strony, tryb będzie można zmieniać wedle życzenia, a ten szybki nie będzie miał negatywnego wpływu na sam silnik czy układ napędowy. Nie będzie to materiał eksploatacyjny, tylko wbudowana cecha CS-63.
Można również wybrać pożądany tryb z wyprzedzeniem podczas odliczania przed bitwą. Ten wyjątkowy atut pozwoli CS-63 zająć korzystną pozycję na początku bitwy, a potem szybko zmieniać ją w ogniu walki.
Polskie czołgi średnie już wkrótce trafią do supertestu. Ich parametry są dalekie od ostatecznych i dostosujemy je, zanim pojazdy trafią do gry. Wkrótce ogłosimy, kiedy to nastąpi.
Póki co, trzymajcie rękę na pulsie i powodzenia w boju!
„Po II wojnie światowej Polska szybko rozwijała się jako jeden z członków Układu Warszawskiego”
Rozwijały to się kraje objęte Planem Marshalla, m.in. Niemcy. Polska się odbudowywała pod rosyjską okupacją.